poniedziałek, 23 maja 2011

Dlaczego warto posiadać system CRM w swojej firmie?

Pytanie, którym zatytułowałem ten wpis wydaje się zapowiadać kolejną listę plusów płynących z CRM. Jednak stawiam je patrząc z trochę innej strony. Łatwo jest powiedzieć, że CRM jest dobry i trzeba go wdrażać, ale jak zachowalibyśmy się my w sytuacji posiadania własnej firmy.

Zakładając firmę rzadko zastanawiamy się nad takimi kwestiami, jak zarządzanie klientami, czy planowaniem zasobów przedsiębiorstwa, zwłaszcza, jeśli chodzi o małe firmy, które dopiero zdobywają pozycję na rynku.

Jesteśmy przekonani, że wszystko uda nam się "ogarnąć" samodzielnie, a żadne programy wspierające podejmowanie decyzji i zarządzanie nie będą nam w ogóle potrzebne. Jest w tym trochę prawdy, ale tylko do momentu, kiedy myślimy, że nasze przedsiębiorstwo nie ma szansy na rozwój. W przeciwnym razie warto zastanowić się nad wyborem odpowiedniego oprogramowania.

Obecnie żyjemy w czasach, gdzie klient jest najważniejszy - przecież wokół panuje niemała konkurencja, a zarówno małe firmy, jak i międzynarodowe koncerny prześcigają się w pomysłach i rozwiązaniach, które pozwolą nie tylko kolejnego zdobyć, ale przede wszystkim zatrzymać go przy sobie. To powoduje, że taki klient, staje się klientem stałym - prawdopodobnie będzie on źródłem stałych dochodów. A gdyby mieć kilkuset, czy kilka milionów takich klientów, można już mówić o sukcesie. Żeby relacje z klientem były wzorowe, a czas pracy zoptymalizowany należy zainwestować w system CRM. Ale właśnie dlaczego akurat CRM, w czym jest lepszy i dlaczego mamy jako stawiający pierwsze kroki przedsiębiorca inwestować w CRM.

Z pewnością różni się od standardowych programów biurowych, które podają nam dane liczbowe w kilometrowych tabelach, zestawieniach i wykresach, które trzeba tworzyć ręcznie. W systemie CRM dane są wprowadzane i gromadzone, a następnie opracowywane i analizowane pod różnymi kątami widzenia - warto dodać, że nie muszą to być jedynie dane liczbowe, ale też inne informacje o klientach. Dane te pozwalają na podejmowanie kluczowych decyzji związanych z obsługą klienta, podtrzymywaniu relacji, procesami sprzedażowymi. Tego typu sprawne działanie pozwala na uzyskanie przewagi nad konkurencją, co z kolei przekłada się na zwiększenie zysków. System CRM ma trzy obszary - obszar operacyjny, analityczny i komunikacyjny i są ze sobą powiązane w sposób, który pozwala na lepszą efektywność całego mechanizmu.

Firma, która zdecyduje się na wdrożenie takiego systemu z pewnością zyska, jednak będzie się to wiązało nierzadko ze zmianami polityki firmy. Jednak należy pamiętać, że każde wdrożenie jakiejkolwiek nowości wiąże się z odpowiednim nastawieniem i chęciami pracowników, którzy często, przyzwyczajeni do starego funkcjonowania, nie widzą potrzeby wprowadzania zmian. Jednak wdrożenie systemu pozwoli na zmniejszenie strat wynikających z różnych przyczyn i błędów, podniesienie się poziomu komunikacji w firmie, czy też podniesienie standardów obsługi klienta.

Najważniejsze też jest żeby traktować wprowadzenie systemu CRM jako inwestycję, a nie koszt!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz